Rozumíš bylinám? Zkus kvíz POZNEJ BYLINKU.
100 BYLIN SBÍRANÝCH V ČERVNU ZDE

V roce 1922 zjistili vědci Evans a Bishop, že krysy potřebují pro své úspěšné rozmnožování látku obsaženou v tucích obilních klíčků a olejnatých semenech rostlin. Pokud tato látka v potravě chyběla, nebyla zvířata schopná se normálně rozmnožovat. Nejprve ji nazvali "faktor X", později ji zařadili mezi vitaminy a označili písmenem E. 

Až do roku 1936 pracoval Evans na identifikaci této látky a zjistil, že jde o dvě velmi podobné sloučeniny. Nazval je tokoferol,
což v řečtině znamená "přinášející narození", a rozdělil na alfa a beta. Později se objevily další tokoferoly, včetně příbuzných účinných látkek, a všechny tyto sloučeniny tvoří dohromady vitamin E. Podává se hlavně při neplodnosti, u nervových a svalových nemocích, jako prevence aterosklerózy a rakoviny. Vitamin E (tokoferol) je rozpustný v tucích. Má významné antioxidační účinky (až 3krát silnější než vitamin C) a podílí se mimo jiné také na stabilitě buněčné membrány. Zabraňuje předčasnému stárnutí a zpomaluje rozvoj degenerativních změn, které se stárnutím souvisejí. Je obsažen v řadě potravin, např. v máslu, drůbežích vnitřnostech, mléce, vejcích nebo oleji, proto je v praxi jeho nedostatek vzácný. Pokud jde o rostliny, vyskytuje se především v klíčcích, jádrech, semenech a ořeších; tedy částech, které jsou navíc velmi
bohaté na nenasycené mastné kyseliny, Dnes jsou také známé jako esenciální kyseliny. Velmi cenná je skutečnost, že potraviny bohaté na vitamin E obsahují i velké množství stopových prvků manganu a selenu, které se rovněž podílejí na podpoře imunitního systému.
Přitom alfa-tokoferol je daleko silnější, zatímco beta-tokoferol vykazuje jen asi poloviční účinnost. Je tedy velmi důležité, která účinná látka a v jakém množství je v daném produktu zastoupena. Denní potřeba byla u dospělého člověka stanovena na 12mg beta-tokoferolu.

Rostliny bohaté na vitamín E (sestupně):

olej z pšeničných klíčků, lněné semínko, olej ze semen bavlníku, slunečnicový olej, olej z vlašských ořechů, olej z kukuříčných klíčků, sojový olej, sezamový olej, mandle, arašídový olej, slunečnicová semena, olivový olej.

Obecně velmi malý obsah alfa-tokoferolu je v zelenině, i když mají vhodný podíl selenu a manganu. Množství od 2 do 6 mg na 100 g mají např. fenykl, kapusta, hrách, pár, špenát nebo chřest, ostatní druhy jej obsahují 1 mg a méně. Působí jako účinný antioxidant zabraňující poškození tkání a buněk těla. Pomáhá předcházet například rakovině, kornatění tepen a také Alzheimerově chorobě. Pokud jde o boj proti rakovině, je nejen silným antioxidantem, ale rovněž brání poškození buněčných membrán a navíc posiluje obranyschopnost organismu.

Zvýšené dávky tohoto vitaminu pomáhají diabetikům, neboť celkově zlepšují kardiovaskulární systém a brání poškození zraku. Příznivě působí na krevní stěnu, snižuje hladinu krevního tuku a nadměrnou srážlivost krve. Při jeho nedostatku dochází k poškozování červených krvinek a zhoršuje se buněčné dýchání.

Nemocí, byliny - hledat

mojra.cz
  • Luštitelské časopisy

Tagy - štítky:

zácpa   kontraindikace   koupel   brnění   žlučník   kolika   vitamin   bolest   inhalace   choroba   zrak   mateřské   obsahuje   Paracelsus   akné   keř   ledvin   prášek   slezina   artróza   recept   výroba   tlak   řídnutí kostí   minut   plíseň   průjem   šlacha   zpracování   indikace   zelina   stonek   menstruační   migrén   ovoce   kůže   pálení   obsažené   játra   hlas   fytoterapie   katar   návod   chřipka   viry   vlas   víno   užití   účinek   studené   ateroskleróza   list   zelenina   děti   srdce   tinktura   hemeroid   kojenec   mrtvice   chladné   krvácení   květ   Galenos   rostlina   čaj   fermentace   antibiotik   pupen   kornatění   Zentrich   účinky   neht   močopudný   sirup   Avicena   dásně   vřed   sběr   kůra   mensturace   štítná   komplikace   horké   kapsaicin   chřipka   končetina   rýma   Janča   teplé   využití   sliznice   hemoroid   olej   zalijeme   ruka   arteriskleróza   osteoporóza   použití   jaterní   Mattioli   Váňa   žaludek   kořen   Janča   strom   kvasinky   zánět   nežádoucí   zápal   plísně   vitamín   Treben   hlavy   astma   horečka   nemoc   revma   zlomenin   písek   kameny   střev   nať   vliv   nohy   odvar   alergie   epilepsie   zdraví   dna   houba   trávicí   premenstruační   kontraindikace   slezina   opar   sval   Podhorná   slinivka   pěstování   stvol   nálev   kloub   pijeme   sušení   babské rady   metabolismus   abytyše Hildegarda   bylinná směs   vývar   angína   játra   bylina   postup   stonek   roztroušená   nachlazení   bylinka   noha   Zentrich   krk   Moučka  

Počet stránek ve webu:

2391

(v počtu jsou i uložené zatím nezveřejněné stránky a stránky v poradně)

Klíč k určování rostlin